dijous, 5 de juliol del 2012

Márai, Sándor - La gavina


Llibre dens i complex. Amb pocs personatges principals (en essència només dos) Sándor Márai teixeix un increïble discurs al voltant del fet de la guerra, de l'amor, de l'individu i del grup; magnífiques reflexions sobre l'essència de l'ésser humà, el sentit del destí individual i col·lectiu dels pobles, i la influència dels nostres actes i les seves conseqüències. Tot això ho fa a través de la figura d'un funcionari d'estat hongarès el qual té l'encàrrec de redactar un comunicat de guerra per avisar al país que tot canviarà en poques hores, aquest personatge, l'Oscar, coneixerà una misteriosa dona que compartirà les seves profundes reflexions sobre la vida i la història.

 
És un llibre que pel seu discurs narratiu és molt apte per a ser llegit en veu alta seguint-ne les evolucions i argumentacions. No es recomana llegir-lo abans d'anar a dormir o en moments de poca concentració, ja que exigeix molta atenció del lector per a seguir-ne el fil. Feia molt de temps què no trobava un llibre en que hagués de fer tantes marques a les pàgines que considerava interessant per a una relectura posterior.


En un estudi sobre l'evolució dels llibres que es consideraven "best-sellers" des de fa uns segles fins a l'actualitat, la característica que remarcaven els investigadors era que cada cop, des de Shakespeare fins a Dan Brown (i accentuat especialment a partir de la segona dècada del s.XX), les oracions del llibres "més venuts" o "més llegits" s'anaven escurçant per conferir rapidesa a la lectura i a l'acció desenvolupada; produint així un canvi en la conducta lectora dels individus, que s'accelerava, tendia a consumir més ràpidament el llibre i el processava amb més velocitat ja que aquest tipus d'escriptura no exigia la mateixa concentració que una lectura d'oracions llargues i més complexes que fan que la ment s'hagi d'esprémer més per a entendre el que té davant dels ulls. En el cas dels "best-sellers" s'havia traslladat en certa manera el concepte del consum ràpid (tant propi de la nostra època) a la lectura. Aquest llibre s'allunya d'aquest concepte. Oracions llargues, construccions sintàctiques complexes, reflexions profundes que obliguen el lector a introduir un canvi de ritme en la lectura, sense presses. El recurs de les frases breus és utilitzat només de tant en tant, per a donar certa velocitat a les transicions. Recomanable a persones a qui agradi aquest tipus de lectures reflexives.


El fragment

[...] "¿Per què te'n sorprens?". Aquesta massa és un repussall de la civilització: aquests rostres femenins pintats són com cadàvers egipcis, aquests homes de llambregades perverses i impertinents duen fins i tot els vestits burgesos de moda entallats a la perfecció com si fossin els uniformes d'alguna aliança secreta. Aquesta complicitat glacial és per totes bandes. Pertot arreu hi ha aquesta aliança de sang disposada a tot, una aliança que intercanvia signes sexuals, mercantils o ideològics, amb llambregades i picades d'ull. Aquesta llordesa humana replanxada i perfumada té un cos, un sistema nerviós, la capacitat de parla, però li manca una ànima. ¿Què és l'anima? És un òrgan, és un òrgan sense matèria que pot respondre a l'Eros, el gran i veritable Eros; és el transmissor d'electricitat entre el món i l'Eros, és una gràcia i és una meravella. "¿Què en saben ells, de l'Eros?", pensa, i es recolza sobre el taulell del bar. Busca l'encenedor. Amb un gest acurat i cerimoniós s'éncen poc a poc una cigarreta. Algú en una taula veïna enraona sobre la matèria [...]

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada